Romney wint debat, maar krijgt brede kritiek over vele onwaarheden

Foto: still uit NOS video

Romney won gisteravond het verkiezingsdebat van Obama. Volgens de NOS zou Obama “constant in verdediging” en “ongeïnspireerd” zijn geweest. De meerderheid van de kijkers naar het debat gaven aan de Romney de beste was geweest. Maar volgens de Amerikaanse publieke zender, de NPR, verliest vooral de waarheid door de aanval van Romney. De fact-checking rubrieken van de grote Amerikaanse kranten en andere factcheckers maken gehakt van verschillende beweringen van de kandidaten, vooral die van Romney.

In Nederland hebben we ze nog maar net, maar in Amerika bestaan ze al veel langer: fact-checking rubrieken. De beweringen van politici worden dan gewogen en beoordeeld of ze waar, onwaar of niet te controleren zijn.

Romney probeerde zich in het debat te profileren als een kampioen van de middenklasse. Hij wil af van het imago dat hij er alleen voor de superrijken is. Zo ontkende hij dat zijn plan voor belastingverlaging van 5.000 miljard dollar (!) vooral de middenklassers hard zou treffen. Maar volgens politifact.com, een website speciaal gewijd aan het checken van uitspraken van politici, gaat de belastingverlaging middenklasse families 2.000 dollar per jaar kosten, terwijl miljonairs er juist van profiteren.

Het technologie-blad Wired viel vooral over een sneer van Romney naar elektrische-autobouwer Tesla. Dit bedrijf zou een “loser” zijn die profiteert van overheidssubsidies. Wired noemde dat zeer onterecht voor één van de meest innovatieve autobedrijven in Silicon Valley, die al bezig is de verkregen opstartsubidies versneld terug te betalen.

Wil je precies nalezen wie welke waarheden verkondigde? De NPR heeft een uitgebreid item met fact-checkers.

(Advertentie)