Moeder Theresa blijkt een ongelovige, maar echte heilige

Moeder Theresa is een echte heilige. Zij heeft haar hele leven toegewijd om met de armste van de armsten te werken. Ze is zo’n bovenmenselijke superheld waar niemand aan kan toppen. Een spiritueel voorbeeld voor allen.

Tenminste, dat dacht iedereen.

Sinds kort is echter bekend geworden dat zij ook een gewoon mens was, die zelfs twijfelde aan God, in wiens naam ze officieel zoveel goed werk deed. Voor sommigen valt ze nu van haar voetstuk. Maar ik vind Theresa nu pas een echte heilige.

Elke heilige valt uiteindelijk ten prooi aan de hagiografen — de mensen die zogenaamd spiritueel verheffende biografieën schrijven waarin het leven van de heilige wordt gedoopt in een zoete saus. Op internet kun je al heel wat van dergelijke heilige beschrijvingen over Moeder Theresa vinden.

Echter, sinds kort is een boek gepubliceerd met brieven van Moeder Theresa waaruit blijkt dat Theresa voor een heilige nogal ongelovig was. Deze brieven laten een ongebruikelijk beeld zien van Theresa, met donkere tinten die niet makkelijk in een zuurstokroze hagiografie te passen zijn.

Toen Theresa op weg ging naar Calcutta om daar bij de allerarmsten te gaan werken, had zij het gevoel dat zij dit deed in opdracht van Jezus. Ze kreeg visioenen en ervaarde persoonlijk de nabijheid van God. Echter, Toen ze eenmaal in Calcutta aan het werk was, ervaarde ze helemaal niks meer van God, zelfs niet op hoogtijdagen en tijdens de eucharistie. Ze twijfelde regelmatig over het bestaan van God. Deze “donkere nacht van de ziel” was niet tijdelijk, maar duurde haar hele verdere leven, tot aan haar dood in 1997 toe — zeg maar een donkere poolnacht van de ziel.

Theresa is officieel nog geen heilige. De Rooms katholieke kerk is een procedure begonnen om vast te stellen of zij in aanmerking komt voor heiligverklaring. Alle details van haar leven worden nageplozen, daarom zijn deze brieven nu ook openbaar geworden. Voor een echte heilig verklaring moet o.a. bewezen worden dat op voorspraak van Theresa minstens twee wonderen zijn gebeurd.

Ik betwijfel of deze brieven haar heiligverklaring dichterbij brengen. Ik kan me voorstellen dat de Rooms katholieke kerk moeite heeft met heiligen die twijfelen aan het bestaan van God — en dan niet één keer, maar gedurende meer dan 50 jaar. Maar voor mij wordt Theresa nu pas echt een heilige.

Wij denken dat mensen die bijzondere dingen doen heel bijzonder zijn. En dat wij geen bijzondere dingen kunnen doen, omdat we maar gewone mensen zijn. Theresa toont aan dat bijzondere dingen gedaan worden door gewone mensen. Zij is een voorbeeld van iemand die gewoon deed wat nodig was. Niks bijzonders. Kunnen wij ook.

Heiligen zijn bedoeld om als voorbeeld te dienen voor gewone mensen. En Theresa is als gewoon mens voor mij veel meer een voorbeeld dan als zoete heilige. Zij toont me dat ik niet eerst extraordinary superpowers hoef te hebben. Ik moet gewoon beginnen met doen wat nodig is. Simpel, toch?

Links

Advertisement

10 comments

  1. Jouw zienswijze past heel goed in wat tegenwoordig onder ‘heilig’ wordt verstaan, ook in de katholieke leer. In de devotie rond Moeder Theresa staat juist haar bovenmenselijkheid, in en na het aardse leven, centraal. Ze is een speciaal charisma waarvan mensen daadwerkelijk kracht en hulp verwachten. Haar ‘donkere nacht van de ziel’ is trouwens werkelijk opzienbarend.

  2. Moeder Theresa een heilige? I don't think so.

    Christopher Hitchens, die een boek over haar schreef, typeert haar zo: "a fraud, a fanatic, and a fundamentalist."

    "Everything everybody thinks they know about her is false. Not just most of the things, all the things. It must be the single most successful emotional con-job of the 20th century. She was corrupt, nasty, cynical and cruel."

    M. Theresa ging op bezoek bij het dictatorsechtpaar Duvalier van Haïti, die haar een flink geldbedrag meegaven, verdiend over de rug van de armen. Theresa's reactie was dat de Duvaliers werkelijk om de armen gaven, en dat de armen van hen hielden.

    Niet dat nog te traceren is waar dat geld gebleven is, want de liefdadigheidsorganisatie van M. Theresa is de enige in India die geen openheid van zaken geeft. Ze opende vooral kloosters, om het kader van de organisatie te trainen. Wat de armen betreft: daar deed M. Theresa effectief niets voor.

    Ze mogen kreperen, zodat M. Theresa het lijden van Christus kan ervaren. Bill Donahue, van de Catholic League zegt: "Moeder Theresa wílde dat mensen in verarmde omstandigheden zouden leven, zodat zij zich kon identificeren met de armen, die zij diende."

    http://www.youtube.com/watch?v=hmAEPrALVjM
    http://www.youtube.com/watch?v=8q1m-8npkJ4

  3. Heilig, heel zijn, is een kwestie van interpretatie. Ik vind juist, dat zowel de ene kant van de medaille, het zichzelf als het ware overstijgen door het lenigen van de noden van de meest behoeftigen als hoogste prioriteit in het eigen leven te stellen, ALS ook de andere kant, het deels overmand door elke emotie denkbaar, ook de twijfel, de duistrnis, de kleinheid en begrenzing van het mens zijn, haar 'heel heilig' maken. Mede doordat zij door haar voorbeeldig leven (toegewijd en een positief voorbeeld voor vele anderen) heeft geleid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *