Britse theoloog weet het zeker: God had een vrouw

God, ook bekend als Jahweh, had vroeger een vrouw, Asherah. Dat beweert de Britse theologe
Francesca Stavrakopoulou op Discovery News. Ze baseert haar uitspraak op basis van gevonden gelukspoppetjes, inscripties en antieke geschriften, inclusief de Bijbel. Hieruit zou de prominente status van Asherah blijken als vruchtbaarheidsgodin. Stavrakopoulou is niet de eerste onderzoeker die beweert dat God een vrouw had, in 1967 kwam de historicus Raphael Patai met een zelfde theorie.

Francesca Stavrakopoulou: “Voor sommgen is hij Jahweh, voor anderen Alah en weer voor anderen God. Maar over een ding zijn Joden, Moslims en Christenen het eens: er is maar een God, de enige schepper, het is geen God temidden van vele anderen… Tenminste dat geloven we zo. Maar na jaren van onderzoek naar de geschiedenis en religie van Israel ben ik tot de kleurrijke en voor sommigen wellicht oncomfortabele conclusie gekomen dat God een vrouw had.”

Bron: Disovery News

Advertisement

17 comments

  1. Deze hetkanWel-blog zorgt op Nujij voor een vrolijke en spirituele discussie: http://www.nujij.nl/britse-theoloog-weet-het-zeke

    Enkele reacties:
    Punt.comma: god was dj
    Cayman: en zijn zoon zat ook in de showbizz als illusionist?
    Pappenheimer: Een vrouw beweert dat god een vrouw had. Het is wachten op een homo die zegt dat ie een vriendje had. En een pedo die zegt dat ie wat schildknaapjes had. En een modeltreinliefhebber dat ie een Märklin-spoorbaantje had…

  2. jezus fucking christus.. wie is god?? Maak je niet zo druk. En vrouwen, homo's etc zijn ook gewoon mensen.. die relateren niet meteen aan stereotypes. Dat zegt alleen maar genoeg over de kortzichtige en bekrompen "gelovigen"

  3. Allah de god van de moslims én pre-moslims had zelfs óók dochters.De drie dochters waren, al-Lat, al-Uzza en Manat.Die worden zelfs genoemd in de koranzen. Mohammed had eerst onder invloed van de duivel deze godinnen aanbeden ( volgens zgn. duivelsverzen) maar later weer verworpen. Dat is allemaal erg vreemd voor de belangrijkste " profeet".
    Bovendien volgens de moslims is Allah dezelfde god als de god Jahweh uit de bijbel van de Christenen en de Joden. Dus alles wat over die god gezegd wordt geldt óók voor Allah.

  4. @ Frissewind en Hetkanwel.
    Je durft nooit helder en duidelijk om Allah te lachen en dat vindt ik een zielige bedoening.
    "Dit onderwerp" behelst voor jou (en de rest van de "Positief" ingestelde club van Hetkanwel) altijd en alleen de "ongevaarlijke" godsdiensten. Allah , Mohammed , de Islam en de moslims laten jullie van Hetkanwel altijd zorgvuldig buiten de discussie!

  5. De conclusie van mevr. Stavrakopolou is inderdaad niet echt nieuw. Ik herinner me een collegereeks als eerste jaarstudent theologie (in 1994/1995) waar dit aan de orde kwam, over Ashera.

    Ik herinner me ook nog dat dit een behoorlijk omstreden conclusie was, en niet alleen onder fundamentalisten die moeite hebben met de gedachte.

    Mijn take op dit verhaal: de bijbel is een neerslag van verschillende tradities en gedachten over God en alles wat daarbij hoort. En ja, kans is groot dat je er ook referenties in vindt naar het toen gebruikelijke meergodendom, inclusief vrouwelijke koningin-god.

    Overigens door redenerend in deze denktrant, de kop zou ook als volgt kunnen luiden:

    Theoloog weet het zeker: de hemel bestond vroeger niet
    (want in het OT is amper sprake van een hiernamaals)

    of

    Theoloog weet het zeker: God gaf opdracht tot genocide
    (lees hoe de Israëlieten omgingen met de mensen die in Kanaän leefden)

    of

    Theoloog weet het zeker: God is erger dan Kadaffi
    (in veel verhalen in OT lees je duidelijk stammen moraliteit af, gewelddadiger en minder democratisch dan Kadaffi nu is)

    1. God gaf opdracht tot genocide.Dat is waar Sr Maarten! Niet alleen god , maar ook Allah geeft (nog steeds) opdracht tot genocide.Lees de Koran maar .Bijvoorbeeld surah's 9:5 en 9:29 . En de hadiets bevestigen deze opvatting nog eens extra duidelijk.En het geld bovendien ook voor de Joden en de Christenen, lees maar surah 9:30. Je kunt de koran overal op het internet vinden . Een veelgebruikte vertaling i9s die van Jusuf Ali http://www.islam101.com/quran/yusufAli/QURAN/9.ht

    2. St Maarten wil er wellicht(?) nog het volgende aan toevoegen.
      Theoloog weet het zeker: Allah is nog erger dan Satan Hoessein en Khadaffi bij elkaar.( In de Koran lees je nog duidelijker de stammen-moraliteit af, gewelddadiger en totaal ondemokratisch, net als al de mullah's , ayatollaha's, sjeiks en imams nu nog steeds)

  6. Nee, voor een geloof hoef je geen enkel respect te hebben. Je hebt mensen gehad die in Zeus geloofden, in Jupiter, in Ra, in Belzebub, in de zon, de maan , een berg, de natuur etc. . Je hebt Lou de Palinboer gehad, JimJones, gekke Oosterse goden zoals Sai Baba, een schier eindeloze reeks krankzinnige religies en geloven. Tot Koppensnellrij en kanibalisme toe.Daarbij behoren evenzo het jodendom, het christendom, de islam, het hindoeisme en ga zo maar door. Al die gelovigen zijn (waren) ervan overtuigd de waarheid in pacht te hebben, het bleek allemaal onzin.
    Je moet respect hebben voor goede mensen, en je weet van nature wat goede mensen zijn. Je hebt geen geloof nodig om te weten dat je niet moet moorden, stelen, liegen en verder alle zgn. "tien geboden".
    Laat je niets wijs maken door bedriegelijke geestelijken, priesters, imams, mullah's, ayatollah's enz., die weten net zomin wat ons te wachten staat na de dood als wie dan ook!

  7. ZIT ALLAH IN EEN STEEN ?
    Welke moslim of islamkenner kan mij helpen ? Ik wil graag een antwoord op deze vraag: ' Wie heeft ooit de "zwarte steen"verzonnen ? Die staat niet in de Koran vermeld. Waar zegt Allah dat deze steen vereerd moet worden? "
    Is dit geen godslastering ? Een steen vereren ?
    Graag een eerlijk en logisch antwoord! Dus s.v.p. geen verwijzingen naar andere religies of drogredeneringen.
    Weet Roshana misschien een antwword, die weet nogal veel , vindt ze zelf. Of anders de geleerde M.ter Borg. Ik ben zeer benieuwd naar het (hopelijk eerlijke en begrijpelijke )antwoord.!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *