Klimaatsceptisch rapport blijkt copy van andermans broddelwerk

Bron: Vincent Desjardins (flickr.com)
In 2008 publiceerde Edward Wegman een rapport over de klimaatverandering. Het ‘Wegman Report’ opperde dat klimaatwetenschappers samenspanden bij hun studie en vroeg zich af of de opwarming van de aarde echt was. Het werd gepubliceerd in het tijdschrift Computational Statistics and Data Analysis en is uitgegroeid tot een toetssteen bij de ontkenners van de klimaatverandering. Nu blijkt het slecht geschreven rapport plagiaat.

Geen bewijs, maar een mening
USA Today liet een aantal deskundigen het rapport onderzoeken en zij ontdekten dat het stukken van Wikipedia en studieboeken bevat, waardoor de samenstelling niet deugt. Daarnaast sprak USA Today met deskundige Kathleen Carley. Haar conclusie was dat zelfs zonder de academische oneerlijkheid het rapport onvoldoende was. Ze voegde hieraan toe dat ze dit rapport meer als een opiniestuk zag. Op basis van alle kritieken heeft het blad besloten om het ‘Wegman Report’ in te trekken.

Student krijgt de schuld
In een reactie op alle kritiek zei Wegman’s advocaat dat Wegman zich nooit bezig heeft gehouden met plagiaat. In een mail aan het tijdschrift beschuldigd Wegman zelf een student die het stuk gekopieerd zou hebben van een rapport uit 2006 en dat dit zonder zijn medeweten is gebruikt in het artikel. “Wij zouden nooit willens en wetens plagiaat plegen,” aldus Wegman.

Bron: usatoday.com, grist.org

Lees ook:
Verbeter je humeur in vijf minuten
Vind de juiste zon-balans
Mobiele telefoon is ‘killer bee’

Advertisement

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *